söndag 4 november 2007

Vi hälsar på hos min kompis Kattis - idag ser vi hennes bibliotek

Hej!
Hoppas ni haft en skön allhelgonahelg. Nu ska ni få se Kattis bibliotek. Rummet är lite som hjärtat i huset. Det finns utgångar åt fyra håll vilket gör det lite svårmöblerat. Här har Kattis lyckats lösa det med vackra stolar och roliga bokhyllor.

I biblioteket finns två likadana karmstolar med tillhörande fotpall. En är Kattis (monogram med K) och en är hennes sambos (monogram med P). Skåpet i bakgrunden är ett av mina favoriter. Varför då? Jo, det är ett enkelt stilrent träskåp från Ikea som är vitmålat. Skåpet är ett tv-skåp där dörrarna skjuts in när man tittar på tv. Det är den snyggaste tv-möbel jag sett i mina da´r.
Jag vet inte om den fortfarande finns kvar i Ikeas sortiment. Många har frågat mig om tips på en snygg tv-möbel. Här får ni ett riktigt bra tips! Finns den inte kvar på Ikea får ni hänga på Blocket.
Här ser ni den andra karmstolen med platsbyggda bokhyllor i bakgrunden. Hyllorna fortsätter även på andra sidan öppningen. En rolig detalj är att hyllorna är platsbyggda och lite olika stora. Det ger bokhyllan mer liv.
Oj, nu har Göran ropat ett bra tag att det är lunch. Bäst att gå.
kram Helena

30 kommentarer:

"M" sa...

Vilket härligt hem du visar...liksom ditt...det är så roligt med rundvandring...mvh "M"

Unknown sa...

Underbart vackert! Visst är TV-skåpet målat? Vill minnas att det är mörkbrunt egentligen?/B

Randi sa...

Vilken generös väninna du har som visar upp sitt vackra hem för oss. Tack för besöket!
Kram Randi

Anonym sa...

Åh vad underbart med ett eget bibliotek. Det ska jag med ha i mitt nästa liv. :)

Kamomilla sa...

Så vackert! Ett sånt tv-skåp skulle jag vilja ha...
Vad roligt att få titta in i hennes hem!

Anonym sa...

Hej!

Underbart fin blogg och hem du har. Följer din varje dag. Skulle jätte gärna vilja veta vad skåpet heter, bara måste ha ett sådant.
Helen

Anonym sa...

Jättevackert. Så fint det var med det linnefärgade tyget på en av stolarna, med bokstäver broderat på. Väldigt vackert.

Läste om att två ljusstakar i fattigmanssilver gått sönder. Här hemma var det vår hund som sllår sönder en dito skål. Nu haar jag köpt två nya (gamla) och är ute efter ljusstakar. Det är så oerhört vackert.

Solsjö - Under en vind sa...

Det ser ut som ett bra rum att slå sig ner med en go bok i en "egen" fåtölj! Fåtöljerna var verkligen vackra! Å´skåpet är jättefint, man ska inte förakta ikea, de har många godbitar och detta är ju ett av dem! Vissa saker måste helt enkelt bara byta färg....Hoppas lunchen smakade bra och att du haft en skön söndag! Kram!

Hem och Lycka sa...

Å vad vackert.. Superfint! kram

Anonym sa...

TV-skåpet heter Markör och finns fortfarande kvar i IKEAs sortiment :)

www.nestorforlag.se sa...

Vad fint, blir så avis på alla vackra hem..

Anonym sa...

Måste bara säga att du har en så jättefin blogg! Och så fint hem!! (Jo, jag vet att senaste bilderna inte är hemifrån dig:-) )

Kommer snart tillbaka igen!

~~L8

Anonym sa...

TV skåpet finns kvar på IKEA, Markör heter det nu, vi har det i mörkbrunt och jag har haft mina tankar på att måla....
Men nu går inte dörrarna att skjuta in, de öppnas bara upp-tyvärr då det lät smartare att skjuta in dem i skåpet!
Detta var ett trevligt hem att få kika in i!
Stina

♥Linda♥ sa...

Så dint, så fint! man stannar alltid upp njuter lite extra på din sida!
Kram/ Linda

linnea-maria sa...

Hur har jag lyckats med att missa ett sådant skåp?? Förmodligen för att det var i fult furu. Inget är så fult som en klumpit tv med digitalbox,dvdbox, video och alla dessa sladdar, för att inte tala om alla kontrolldosor. /linnea-maria

Tingeltangel sa...

Vad roligt att vi får se din kompis vackra hem. Det är ju helt sanslöst hur fint och stilmässigt konsekvent ni har det allesammans. Man blir mållös av beundran. Tack till din vän också att hon låter oss alla få titta in hos henne.

Brunkullan sa...

Oj så vackert Kattis har!! Har hon någon blogg också, som man kan kika in på:-)?

Nä nu är det mitt i natten. Borde knyta mig..hihi!!

Susanne

Staket & Designkonsulterna sa...

Stolarna med pall är riktigt snygga och kul med monogram. Roligt att vi får se hur fint dina vänninor har, det tackar vi för :)
Godnattis från mig.

Nostalgia sa...

Enda et nydelig hjem! Takk for visitten! Din blogg er jo rene interiørbladet:) Kommer innom igjen og igjen og..

Ha en fin uke!

Nostalgia sa...

Enda et nydelig hjem! Takk for visitten! Din blogg er jo rene interiørbladet:) Kommer innom igjen og igjen og..

Ha en fin uke!

Linneagården sa...

Kattis har verkligen en härlig charm över sitt hem. Fina bilder. Ha en bra vecka. /madelene

LantlivsAnette sa...

Nämen du..sååå himla fint alltså !!
Och det där Tv skåpet..det vill jag ha..du skulle behövt fotat när det var öppet och dörrarna fällts in..i fall man måste bygga sig ett !!Vilka underbart fina stolar med monogram,har hon broderat själv ?
Hälsa henne att hon har ett mycket vackert hem !!
Kram Anette

Sallys hus sa...

Helt fantastiskt fint där också!!
Hoppas vi får se ännu fler rum!
Jag gillade särskillt fotöljerna med monogram.....ååå va fint!
Vilken rolig idé!
Ha en härlig måndag!
Kram Katarina

Klarafina sa...

Tänk att ha ett bibliotek! Det önskar jag mig.

n o r d i n g å r d e n sa...

Hej Kattis, ( jag förstår du läser detta... : ) Du har verkligen ett urmysigt hem, så fräscht och hemtrevligt med många vackra detaljer! Vackert soffbord och dockan var kul! Köket, vilken dröm, vackra väggar, hyllor etc och det skafferiet, så härligt att få äga ett sådant!! Tack för titten båda två! Mari.

MODERN COUNTRY sa...

For et vakkert hjem Kattis har!!

Spets och snor sa...

Birgi: Visst är skåpet målat. Tyvärr finns inte exakt samma modell kvar på Ikea längre men ett lite lägre finns.

Spets och snor sa...

Helen: Skåpet finns inte längre kvar på Ikea. Men det finns ett liknande som heter Markör. Spana in det :-)

Spets och snor sa...

L8: Du är välkommen tillbaks! kram Helena

Unknown sa...

Härligt att se ännu ett vackert rum hos Kattis. Tv skåpet var ju bara kanon. Det finns väl inget fulare än tv:n, vad gör vi icke för att dölja den.
Det är fint även i dotterns rum. Kul att hon valt rött som accent.
Kramisar
Jeanette