onsdag 16 maj 2007

Historien om min brödburk...

2000 var jag och Göran på semester i californien. Vi hyrde bil och åkte runt och upplevde vingårdar, San Francisco, LA, Yosemeti Park, Las Vegas, Grand Canyon, hamburgare etc. Det här var på den gamla goda tiden innan vi fick barn, när man hade ett liv.

Till gubbens stora förtjusning besökte vi även en del antikaffärer. Jag var nämligen på jakt efter en gammal emaljerad brödburk för att ha i mitt lantkök. I en av antikaffärerna stod den där och väntade på mig, vit, gammal och alldelens underbar.

"Hur ska du få med den där hem?" frågade Göran.

"Se inte bara problem, det löser sig. Var glad att jag hittade en sån jag letat efter istället..." sa jag.

"Jätteglad..." säger Göran.

Jag köpte den, gav 120 dollar som då motsvarade ca 1200 SEK. Inget fynd men huvudsaken var att jag hittade en. Brödburken fick inte plats i någon resväska. Jag hade den som handbagageväska på vägen hem.

"Passport and ticket please" sa de på flygplatsen.

Jag tog av locket på burken, tog fram pass och biljett och sträckte fram dem.

"There you go sir" sa jag nöjd och belåten.

Tillägg: Göran påminde mig att vårat flyg från SF till Chicago var försenat. För att hinna med flyget till Sverige sprang vi allt vi kunde på O´Hare, Göran med en rygga, jag med en brödburk. Jag höll den i båda handtagen framför mig. Ser ni det framför er? Mm precis... ingen vacker syn...


I burken har jag pasta i alla möjliga olika former.

Brödburken har jag just nu stående på bänken i köket. Den har inte lämnat köket en gång sen den anlände, då är det ett bra köp enligt min definition.

27 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rätt inställning! Kul story.

Jag följer din blogg och väntar varje dag på att du skall ha någonting nytt att förtälja : )

/Anna

Anonym sa...

Min man hade garanterat sagt samma sak som din man - skillnade vore nog att min man hade garanterat svimmat på kuppen om jag betalade så mycket för en gammal plåtburk !!!

Nåja... sådana saker förstår han sig inte på. Men jag hade utan tvekan också köpt den jätte vackra plåtburken jag med. Himmel så vacker den är och den pryder verkligen ditt kök.

Säkert är du den enda här i världen som använt en emaljerad gammal burk som handbagage dessutom... hi hi !!!

Du bjurder på många vackra foton som alltid.

Kram Kram
Carina

MODERN COUNTRY sa...

For en morsom historie! Men ¨jeg må si den var veeeeldig dyr :) Men så lenge man fant det man så gjerne var ute etter, og hva gjør man ikke for den perfekte brødboks? Hihi..den var flott og passet jo perfekt inn på kjøkkenet ditt, og jeg er sikker på at du setter pris på den HVER DAG!
Kram, Aina ;)

Interiørhuset sa...

Så fin den var=) Når man har lett lenge etter en ting og endelig finner det,er det ikke nøye hva man betaler og hvordan man får dem med hjem,det er da man får brukt sin gode innstilling og kanskje overtalelse=)

Anonym sa...

Vilken fin brödburk!! Och vilken härlig resa, det vore ngt för framtiden!! Tror nämligen att jag och min man är dom enda som inte resta innan vi fick barn men som reser nu! Sonen är 14månader och har redan varit i Oslo, Paris och London..På lördag bär det av till mallis, ska bli såå skönt! Härligt inlägg om soptippen oxå *fnissar*

Kram mhow

www.minlillavitavra.blogg.se

Anonym sa...

Jag hittade din blogg idag, jag blev verkligen stormförtjust kommer att besöka den varje dag.
Låänkar dig till min blogg./ Cissi

LantlivsAnette sa...

Snyggt hand bagage..förstår att den aldrig lämnat sin plats sen den kom hem till dig..tänk vilken historia en del grejer har..och nu fick vi ta del av din historia..kul..Kram Anette

Anonym sa...

Det var ett helt suveränt köp, och vilken häftig väska du fick bära på "ler".

Jordgubbar med mjölk sa...

Vad härligt med saker som har en historia, förtår att du gillar den, så fin!

Lavendel & Romantik sa...

Härlig historia och en väldigt fin burk. Du får ha en skön helg Kram/Majsan

Anonym sa...

"Man tager vad man haver" sa ju Kajsa Warg en gång.
Det hade du kunnat sagt till biljettkontrollanten när du öppnade din burk.
:-))

Lotten sa...

Kul! Skulle vilja sett dig med brödburken som handbagage ;-) Pep det i metalldetektorn när du passerade..... eller... nej den bär man ju inte igenom där nej!

Fin var den iallafall!

Anna sa...

Vilken bra historia! Kul att du fick med dig den hem hela vägen från USA! Den är verkligen jätteläcker:)

:)Anna

Anonym sa...

Haha, kul minne den där brödburken ger er, värd varenda krona bara av den anledningen :) Fin e den med! /Terese

Anonym sa...

Your story reminded me of our brödburk:
I was on a holiday in Germany and I bought our brödburk from there, but as it turned out it didn't fit in our luggage so I had to put it in my bag and take it with me to the plane. I also put some Christmas decorations inside the brödburk so that I could take with me as many things as possible :) ... on the airport we went through the airport security, and after my bag had went through, an airport security guard asked me to step a side (looking very serious) and asked me to open my bag... and when she saw what was inside she started laughing.. She’d thought it was a bomb!!

Spets och snor sa...

anonym: Kul att du hänger med!

Cissi: Kul att du hittade hit och välkommen igen!

Karina: Säkert enda med den väskan!

Anonym: Haha, love that story! One more like me imagine... Thanks for sharing that story with me bombwoman:-)

Anonym sa...

Himla händigt handbagage! Kan användas till mycket... Bara att lyfta locket vid kraftig turbulens... Och så praktiskt med handtagen när man ska bära! Ja, det är nog framtidens melodi. Vadå beautybox? när man har brödburk ;)
Tack för en trevlig historia och vackra bilder, som alltid!

Dalkullan

Embla sa...

Sukk! Du har alltså et så utrolig nydelig hjem. Blir alltid så imponert over bildene dine. Brødboksen er kjempefin!

Hem och Lycka sa...

Hihi, vilken härlig historia bakom din brödburk, känner så väl igen mig när man väl har bestämt sig för en sak så är det svårt att rubba ;-) Värd pengarna iaf - superfin!

Tingeltangel sa...

Vilken härlig historia! Och vilken vacker burk. Jag har en moderna variant men den bleknar i jämförelsen. Underbart att du räddade hem burken. Du hade säkert ångrat dig resten av livet annars.

Färjtorp sa...

Det kallar jag en mysig lantlig sak! Jättefin, nog förstår jag varför du ville ta den med till varje pris =)

Trevlig helg.
/Johanna

Anonym sa...

Dalkullan har en fråga: Vad för typ av färg rekommenderar du till saker att ha inomhus, t.ex. ljusstaken fr. inlägget 6 april? Tycker det är snyggt då det inte är högblankt.
Jag är precis i inledningsfasen i min "vita period". Har fått ärva en gammelmoster som hade massor av träföremål; korgar, ramar m.m.
Ha en trevlig Kristihimmelsfärdshelg

Dalkullan

Dubbelörn sa...

Vilken underbar syn, dig springande i gaterna med denna brödburk i nävarna *gapskrattar*. Men vacker är den!!!

Kram

Eva Agnes sa...

Absolut ett bra köp. Jag kan se dig springa runt på kända flygplatser med den burken som handväska. :-)) Nöden har ingen lag.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Jättebra köp!

vinklar o vrår sa...

haha, jag såg dig verkligen framför mig... springandes med din vackra brödburk!! =)

Anonym sa...

Jag undrar om din köksbänk är gammal eller om du lyckats hitta en nytillverkad som du kanske kan dela med dig var du köpt.
Varför känns det som att du bor i nmitt drömhus? :O)
MVH Malena