söndag 17 februari 2008

Helenas lilla lantis

Hej!
Jag vet inte vad det tar åt Göran så fort vi kommer till Stockholm. I vanliga fall kör han bil som vilken som helst. Men när vi kommer till huvudstaden, kavlar han upp ärmarna, trycker på pelle och går in för att inte orsaka minsta lilla tankepaus i trafiken. Vi byter fil snabbare som vinden och släpper in alla jönsare i filen bredvid framför oss. Hans motto är "smidighet framför allt".

Kan han inte bara slappna av lite och köra som vanligt? Vad gör det om en stressad 08:a blänger lite surt? Precis ingenting. Jag tror han vill smälta in i mängden och inte framstå som den lantis han (vi) är.

Som vanligt var vi "lost in slussen" med bilen i ca 15 minuter. Det hör till. En resa utan det är ingen riktig resa.

Vi hade en mycket rolig kväll med Rivierans guldgossar och Döden i grytan. Tänk att man kan döpa en resturang till det makabra namnet? Det italienska maten var superb och vinet gudomligt. Resturangen var ett tips från Anders och har även fått Gulddraken 2006.

Vi bodde i gamla stan. Vi hade 15 min över innan taxin skulle hämta oss för att ta oss till teatern. På de 15 min lyckades jag nosa upp en charmig inredningsbutik som heter Kungens lilla piga.

Jag lyckades även reka sortimentet, handla och småprata med den trevliga butiksinnehavaren - allt inom 15 min.

Kungens lilla piga hette affären och ligger i gamla stan. Väldigt charmig! Såg att bloggen Magdalenas Hem gjort ett inlägg om stället tidigare. Vad jag köpte får ni se nästa gång.

kram Helena

28 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Hej!
Haha känner igen det där med bilkörningen! Min sambo jobbade på ett biluthyrningsföretag i Stockholm för några år sen. Så fort vi kommer till Stockholm flyger de gamla takterna i honom! Han kör som om det vore på liv död! Svär gör han också :)
Vad roligt med ett nytt butiksbesök! Måste kika in där nästa gång.
Nu blir det snart soffan och Wallander...
Ha en bra kväll!
Kram.

Anonym sa...

Trevlig affär! Men visst kan det vara skönt att få förvandlas till en tillfällig sthlmare? Bara för att sen återgå till lantis-lugnet vi har häruppe i trafiken, och tänka att det är lite skönt att inte ha det sådär varje dag! Trevlig kväll!
Ullis, som var i sthlm i fredags... tur och retur.

Vitfärg, romantik och rosor sa...

Hej Helena.
Kul att ni hade trevligt. Vilken mysig butik du nosade upp ska absolut besöka den vid nästa besök i kungastaden. Kram Annika

White Season sa...

Butiken såg ju väldigt mysig ut...antar att du hittade något fint! Ha en bra vecka, Hälsn Malin

lottens vita och gröna sa...

halloj helena! det är en härlig butik du hittade, vad trevligt ni verkar ha haft det! bilkörning i stockholm är obehagligt även för os stockholmare, folk blir som förbytta och lever utta alla sina inre kriser...uha, jag tris bäst på landsvägen jag med! kram lotten

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hellojs...så nyfiken man blir här då!!!I´ll be back!!!

Millan

Vita maränger sa...

Hej!
Då vet man vad man ska kika efter när man kommer till storstan.
Åh vad nyfiken jag blir på vad du köpte.
KRAM

Tidsmästarinnan sa...

haha! jag är VERKLIGEN lantis i Stockholm när jag kör, fast jag har bott här i hur många år som helst nu! (Och svettig blir jag också, skulle nog helst som din Göran vilja köra sådär smidigt och utan att reta någon...)
Roligt med butikstips här i stan också, dit har jag inte hittat förut!
Kram!
S.

Hem och Lycka sa...

Du är minsann inte dålig du, så mycket på 15 minuter! En eloge Helena! ;-) Kram!

Tankar tar tid sa...

Visst är hon trevlig hon som har "Kungens lilla piga". Om du kollar in min blogg under shopping kan du se mitt och kompisens äventyr i huvudstaden tidigare i vintras. Jag lyckades också få med mig en påse därifrån ... inte svårt alls ;o).
Vill du vara med på min lilla undersökning som jag frågade dig om tidigare? Tacksam för svar så jag kan skicka ut frågorna till er som jag valt ut.
Christina

Solsjö - Under en vind sa...

Nu blir man ruskigt nyfiken på påsens innehåll! Den butiken har jag ej besökt...värd att leta upp?

Vi brukar också (sambon brukar, jag undviker storstadskörningen i det längsta....) också vimsa runt lite innanför tunnlarna.....men det går bättre för varje gång! För 10 år sen var vi på bröllop på Djurgården för min kusin, på natten när vi skulle hem till boendet var jag chaufför...av nån anledning hamnar jag plötlsigt mitt i stan vid Kungsträdgården...då var jag aningens svettig.....

Om jag slipper köra bil är det en underbar stad!

Ha det gott, kram!

Peters Projekt sa...

Tack Helena för ditt svar kring takstolarna! Vad jag förstår gjorde ni ingetdera av de två alternativ jag nämnde. Det var ju liksom "redan klart" (förhöjningen).

Vi bodde, innan vi flyttade till landet, i rikets andra stad och numer njuter jag när jag ger mig ut i den lantliga trafiken. Inte ett stoppljus! I och för sig har jag kvar storstadsmentaliteten när jag besöker sta´n med bil men jag längtar inte alls tillbaka. Trafiken är ju sanslös! Köerna skall vi bara inte prata om...

Spännande cliffhanger med påsen och det okända innehållet ;)

Ha en fin vecka / Peter

Nettan sa...

Ja usch för & köra bil i St-holm, dom skulle inte ens ha körkort...
Man blir bara förbannad...* hehe*.
Förstår din man...
Väntar med spänning på vad det är du har i påsen !
Kram Nettan

Vitt Hemma sa...

Att köra bil Sthlm är tufft! Tror nog att du har gjort MåNgA nyfikna nu på ditt paket!!!

Kram

Peters Projekt sa...

Hej och tack för länken till ditt härliga badrum! Bänk och väggar är riktigt najs (som di dära ungdomarna säger ;)

En fråga så där från en stackars make, som ibland måste säga Stopp till hustruns småvilda idéer ;)

Jag tolkar text & bild så, att ni byggt upp hela badrummet från början; dvs ni har lagt undergolv, byggt väggar, bänkar etc. för att därefter fuktspärra hela paketet? I vårt fall har vi väggar och golv redan beklädda med kakel/klinker. Jag har viss respekt för att "smälla upp" en vägg mitt på detta (fuktvandring ur fogar o.s.v.)

Vi får väl se hur det det hela kan utvecklas. Vägg hade varit riktigt najs ;)

Ha det bäst!

Peter - som i möjligaste mån verkligen vill tillgodose hustruns önskemål :D

Anonym sa...

Ha ha ha!
Sist i Stockholm var det jag som körde! Men då satt min älskling på spänn i alla fall!
Förstår inte det...

Du borde få rabatt nu när du gör så fin reklam för dem!

kram
ingela :)

Liten Bod sa...

Vilken kul helg ni verkar haft! Ibland borde man leka turist själv tror jag. Hur ofta tror du att vi går på teater eller ny krog? Vi känner till och med krögaren på Döden i Grytan, men har inte varit där ännu :) Jag har bott i Stockholm sedan -83, och från början vägrade jag köra bil alls. Sen var det Slussen (rått-boet...) som jag inte ville prova. Nu kör jag såklart överallt, men någon tuffing som kastar sig in i filen bredvid blir jag aldrig! Jag tycker att jag har det bästa av två världar, som bor på "landet" ute på Värmdö, men jobbar mitt inne i smeten bakom NK. Inne i Gamla stan finns det många trevliga affärer, jag har tänkt kartlägga dem på min blogg efterhand. Kram, Tina

Anonym sa...

Vilken härlig affär!
Dessa koppar/muggar skulle jag vilja ha i mitt köksskåp, helt underbara. Väntar med spänning på vad du har köpt.

Lena

Anonym sa...

Spännande att få se vad du köpt!

me and alice sa...

Hej Lantisen!
Hoppas ni hade det bra i Stockholm bland 08-orna. Kanske Göran körde om mig...*fniss*
Kram Susanne (klantfia)

Maria sa...

Spännande!
Måste bara säga att jag är så avis på er underbara kakelugn!

Stina sa...

Jag vill se vad du har köpt...:-) Kram

Brunkullan sa...

Haha..ja S-holm gör att vi lantisar blir extra nervös i trafiken. Därför åker vi alltid (nästan) tåg eller flyg dig..hihi!

Mysig butik du hittat. Och en sann shoppare klarar sånt på mycket liten tid:-D

När får vi se då?

Susanne

Anonym sa...

Den är super mysig... brukar alltid gå in där när man är i sthlm!

Annas Vita Hjärtan sa...

Haha precis som min Adam...såå roligt!
Älskar att läsa din roliga små historier om dig och din familj, kanske för att jag känner igen mig så. haha

Ha det bra!

Kram Anna

Anonym sa...

Hahahaha *Lost in Slussen* det verkar vara lite av ett måste när man besöker Stockholm, sjäv förstår jag inte riktigt hur man kan vara vilse där? Det är ju inte stort? (eller så är det kanske för att man är uppväxt i krokarna??) Förövrigt har min man problem med bussfilerna när han är i Stockholm,vilket jag personligen tycker är lite konstigt :-0, jag menar dom har ju faktiskt även bussfiler i Skåne..eller? Visserligen är han uppväxt på en åker, så man ska väl inte begära för mycket ;-)
Kram
Rebecka

Anonym sa...

Det är sådana gånger att vara sambo med en fd. Stockholmare, jag slipper köra (oftast) och vi kommer alltid rätt :)

Fin blogg du har.

Ninis74 sa...

Nyfiken jag blev ...
Återkommer och kikar i påsen.
=P