söndag 24 februari 2008

In My Carport

Hej på Er!
Då var man hemma igen efter en Uppsala-visit. Det väcker många minnen att gå omkring i den gamla fina staden. Det är blandade känslor. Det är minnen av en svunnen tid - en tid som inte kommer igen.

Det var så härligt att träffa Helen och Sara igen. Vi har ju haft en väldigt bra kontakt sedan Uppsala-tiden men vi har aldrig återförenats i just Uppsala. Vi strosade på sta´n, drack vin och åt gott. Dessutom tjattrade vi som bara den. Man har mycket att ta igen.

Vi åt på en Italiensk resturang, igen, som heter Il Forno Italiano. Det gick ett par flarror vin under kvällen så jag somnade ovaggat. Som trött småbarnsmamma somnar man alltid ovaggat - med eller utan vin. Min mobil stängde jag av på kvällen så ingen skulle ringa och väcka mig. 09.30 vaknade jag idag. Det är 3.5 år sedan det inträffade.

På vägen dit gjorde jag något roligt. Jag stannade till hos Maria som har affären In My Carport, i just hennes garage, i Uppsala. I ett bostadsområde finns en personlig, vacker och unik liten affär, proppfull av läckra saker. Som tur var hade jag med mig kameran.

Vackert stilleben med vackra vårlökar. Hjälp mig, vad heter dessa blommor?
Här är en närbild på blomman. Så vacker.
Hela affären är en mix av spets, linne, antika saker, kviltat, kristall och fattigmanssilver. Mmm.

En underbar kruka med underbara blommor. Det här vet jag vad det är i allafall. Tulpaner med murgröna. En vacker kombination. Maria har verkligen känsla för det här.

Tulpanerna är precis på väg att slå ut. Det är då de är som vackrast.

Läcker ljusstake tycker jag. Figuriner är alltid rätt.

Den här vackra ljukronan i gjutjärn hängde i taket.
Det här vackra fågelhus sålde hon också.

Här ser vi självaste söta Maria som slår in en present till en kund. Maria är en härlig människa och gör att man som kund trivs som fisken i vattnet i hennes affär. Superkul att träffa dig Maria! Jag kommer gärna igen. Ni vet väl att hon bloggar också?


Tror ni jag åkte hem tomhänt? Det vet ni nog svaret på redan. Vad jag hade med mig hem får ni se nästa gång.

kram Helena

38 kommentarer:

Stämningsfullt sa...

Hej.
Så mycket fint. Jag har aldrig varit där men jag har ju inte långt dit... tokigt. Men jag ska verkligen ta mig dit en dag - med fylld plånbok :)
Kram.

Anonym sa...

Hej Helena!
Vilka fina bilder du tagit! En mycket inspirerande affär. Det vita Odd Molly-plagget såg läckert ut.Mmm.
Kan inte hjälpa dig med blomman, det var lite svårt att se vad det var. Har du ingen närbild?
Ha en lugn och skön dag imorgon!
Kram Sussie

Brunkullan sa...

Ser ut att vara någon form av scilla? Eller en vår lilja av annat slag.

Så spännande att se vad du köpt!

Susanne

coolblondemother sa...

Hi Helena!

I have said this before and I'll say it again: You have such a beautiful house... I particularly like your candlesticks.


Petra

Mitt skabbiga chica hus sa...

Den där Odd Molly blusen har jag med *stolt*

Verkar vara en helt underbar affär, nästa gång jag gör en utflykt ska jag definitivt svänga förbi där! Antar att du inte hann med Myrra *Big mistake, huge * Härmar pretty woman *HA HA*
Då har du i alla fall en till butik att se fram emot nästa uppsala trip.

Spännande att se vad du shoppat!

Kram Mia
http://myshabbychichouse.blogspot.com/

Vitfärg, romantik och rosor sa...

Hej Helena.
Kul att du fick sova ut, visst är det härligt. Det ska bli spännande att se vad du innhandlat. Butiken verkade jätte mysig, hur hittar du alla sådana mysiga ställen?
Kram Annika

Kannor och karaffer sa...

Hej Helena,

Underbara bilder som verkligen lockar till ett besök där.....blomman du frågar efter tror jag är vita tassetter....

Nyfiken på vad köpte....kan det ha blivit en vit fågelholk?

Ha det gott!
/Ann

lottens vita och gröna sa...

vad härlig helg du verkar ha haft! in my carport blir ett utflyktsmål i vår! kram lotten

Mamma C sa...

Det verkar son du har haft en super lördag, och affären verkar jätte mysig med så mycket vackert. Förstår att du inte åkte därifrån tomhänt.

Jenny Oak Fae sa...

Snacka om fina bilder OCH vilken fin butik, wow !!! Jag är SÅ nyfiken på vad du köpte ;)

Kram, Jenny

<3

♥ Pia... sa...

Finfina bilder..och så köpte du säkert inte bara en sak:) PIA

Vita maränger sa...

Hej!
Då vet jag vad jag ska besöka om det blir fler sjukhusbesök i Uppsala. En affär i min smak.
KRAM på dig.

Evas Paradis sa...

Vilken ljuvlig butik ... vill åka dit nuu!
Får njuta av dina vackra bilder så länge och längta tills du avslöjar vad du köpte med dig hem!
Kram Eva

Änglar och lavendel sa...

Mmmmm här var det många fina bilder med mycket fina saker! Jag gillade den underbara krukan med tulpanerna i. Ska bli kul och se vad du inhandlade!

Kram Biggan

Anonym sa...

Underbara bilder på en härlig blogg.Såg mysigt ut i carporten och jag vill tipsa dig om en annan liten härlig butik: L.Home som ligger i Varberg(när du åker åt det hållet)Kolla in deras hemsida www.lhome.se
Kramar från Pernilla

LOPPISLIV sa...

Attans med att man bor så långt ifrån....Den affären ser sååå mysig ut...men någon gång kanske...en semestertripp..hmm hur ska man få gubben med på det då??? Ska bli spännande att se vad du kom hem med...Ha det gott //Paula

Anonym sa...

Vårlöken som du undrade över är en Ornithogalum - stjärnlök.

:D

Rövarmamma sa...

Hej Helena!
Snart får jag verkligen ta itu med mitt hem...jag blir så inspirerad av allt du visar här!

Nettan sa...

Vilka härliga bilder du visar & vilken underbar butik.
Väntar med spänning på vad du köpt !?
Kram Nettan

Jes/Vita villa vila sa...

Härliga bilder - å vad jag är sugen på ett besök där ☺

Kram Jes

Camillas nya hem sa...

Ser ut att vara en jättemysig affär, fler såna behövs! Tack för fina bilder!

an angel at my table sa...

Härliga bilder i en härlig butik.Det lät mysigt med en utekväll med tjejerna på stan!!

Randi sa...

Underbara bilder från en härlig butik!
Det är bara ett fel - den ligger alldeles för långt ifrån mig ....*snyft*! Väntar nu med spänning på att få se vad du har köpt. Kan trösta mig med att jag i alla fall har två ex av det fina fågelhuset.
Kram Randi

Liten Bod sa...

Kul du verkar haft! Alltid roligt att träffa gamla vänner, och få vara lite för sig själv när man har småbarn. Det verkar vara en fantastisk butik hon har i sin carport! Kram, Tina

Rosengårdens Inredning sa...

Verkar va en mysig butik, synd att man bor så långt ifrån....
Blir spännande å se vad du köpt...
Ha det gott// Kram Malin

Anonym sa...

Vilken ide´!Egen affär intill hemmet och som sagt fina grejer! Vårutflykt helt klart. Skönt med egotrippar ibland!
Ha de´, Ullis i stan.

Anonym sa...

Hej Helena!

Vilken härlig kvällsavkoppling att få läsa igen de inlägg som jag "missat" sen sist jag var inne. Oj, så jag njuter! För jag kan säga dig att jag aldrig missar ett av dina inlägg, du är ju så himla duktig att skriva och ta bilder!
Hoppas nu att det inte dröjer lika länge för mig den här gången innan jag kan gå in på din blogg igen (får helt enkelt skippa dammsugaren eller något annat oviktigt istället :-) )
Ha det kanonbra!
Kramar Camilla i Örebro

RANA sa...

Fågelhuset var så elegant man nånsin kunde önska. Du inser väl att du får anpassa innevånarna efter byggnaden. ;-D Får jag föreslå stjärtmesar; de är vita och söta och helt fantastiskt chicka.

Solsjö - Under en vind sa...

Vad kul att du hann dit!!! Jag har bara handlat av Maria via mail och hon har skickat till mig....fungerar bra då det är många mil bort! *ler*....

Blir förstås så nyfiken på dina inköp......

Ha en skön tisdag! Kram!

En inredoholic sa...

Hej, är det ok om jag länkar dig till min blogg? Har äntligen tagit tag i det där ; )

Kram Jannice

Anonym sa...

Vilken superfin butik!! har hört att det finns en "garageaffär" i Bromma också, ska kolla in den till våren för jag tror inte de har öppet pret om.

MormorRuthsAnn sa...

Har inte kollat om du har fått svaret på vad blomman heter men tror bestämt att den heter Ornitogalum, du hittar oftast denna lilla skönhet i snittkylarna, en oerhört hållbar lite cool snittblomma. Den är underbar att sätta bara några stycken i en fin vas. Kul! Har inte sätt den i krukform förrut...men det är ju givet den måste ju växa så ;)
Härliga bilder från In my carport.
Ha det gott!
Ann

Anonym sa...

Jag döööööööööööör. Jag vill ha ditt hus, din trägård, din maria......hennes affär ja ALLT.....you name it!

Åhhhhhh ÄLSKA inredning ALLTID!

/Diana

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Jo hennes vackra blogg har jag allt besöky, skulle va kul att även besöka butiken!!!
Fågelhuset var ju bara såå underbart!!

Fina kort du tar!!

KramMM

White Season sa...

Vilka vackra bilder och vilken härlig butik det verkar vara. Odd Molly tunikan är ju inte fy skam heller...vill ha!!! Ha det bra, kram Malin

Anonym sa...

Fina bilder, den butiken blir jag sugen att besöka! Synd bara att jag har så långt...

Anonym sa...

Vilken underbar butik. Aldrig hört talas om den men nästa gång jag besöker Uppsala så ska jag ta mig en tur förbi. KUL / Johanna

Anonym sa...

Åh vilka vackra bilder. Längtar efter vår!!