måndag 10 september 2007

Mitt nymålade skåp

Idag ska ni få se vad jag har haft för mig i helgen. Jag har målat mitt skåp jag köpte för ett halvår sedan. Så här såg det ut innan.


Jag har målat det tre gånger med grundfärg och sedan slipat så det ser naturligt slitet ut.
Skåpet står i min matsal. Jag slängde ut mitt gamla bord som stod här tidigare. Det står i ladan igen och väntar på bättre tider. Fördelen med ett skåp är att det faktiskt är mer praktiskt. Man kan faktiskt förvara saker i det.
På och i skåpet har jag ställt saker som har anknytning till en matsal. Allt för att få rätt känsla. Här står soppterrinen jag jagade tidigare, en glasburk med nysilverbestick, uppläggningsfat, linneservetter, salt- och pepparkar och mina fruktknivar.

Här ser ni även den gröna spegeln jag målade. Nu är den vit och fin, precis som det ska vara. Ni kan se den hur den såg ut tidigare i min och Elliots husvisning med videokameran.

Till höger ser ni stolen som stått som ett skelett i ett års tid utan sits och klädsel. Men nu fick den en klädsel i linne.

Luckan på skåpet går även att ha stängd men jag tyckte det var fint att ha den öppen. Då finns chans att ställa lite vackra saker i utrymmet för att beskåda.

Här ser ni på nära håll hur jag slitet möbeln på vissa ställen. För att få det att se autentiskt ut gäller det att slita på rätt ställen. Här ser ni närbild på luckan.

Om ni vill ha lite fler målartips kan ni titta på inlägget Målarskola jag gjorde för ett tag sedan.

kram Helena

59 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Skåpet är verkligen underbart! Den där lilla luckan som kan öppnas ger skåpet pricken över i! Många mysiga saker i dekorationerna också...precis som du brukar ha! Hoppas att du har en bra dag och känner dig piggare! Här har vi regn och rusk....Kram!

Vita Damen sa...

Mycket snyggt skåp, charmigt med alla lådor och skåp. Det passa jätte fint i erat matrum. Snygga väggar du har, är sugen på nåt liknande, behöver bara inspirera maken lite oxå.../jennie

Sallys hus sa...

Vilket helt underbart skåp!
Det står en STOR viiilll haaaaaaaa......flagga på den.
Härligt också med alla fina detaljer du lägger till.
Nu fick jag lust att måla igen fast jag inte tycker att jag gör annat!
Kram Katarina

Lotten sa...

Gud vad fint skåpet blev! Läckert med "slitningarna"....

Brunkullan sa...

Och nu gör vi så här: *klappar i händerna av iver* vi tar och TELEPORTERAR ditt hus till mig!!!

Det var väl en fin-fin idé!!?

Jag dööööööööööör! Men du inspirerar mig till att fundera på att måla några ärvda möbler jag tänkt sälja som hopplösa....:-)

Susanne

Anonym sa...

Men vad fint det blev!Du är otroligt duktig på att göra det fint hemma! Kram Stina

På min gatan i stan sa...

JÄTTE snyggt!!!!! :-)

Ha en fin dag!

Kram Martina

Anonym sa...

Å vad vackert, det gör sej så bra med allt det andar fina.
Mvh "M" Hjärtan på tråd

Anna i den vita soffan sa...

Jättefint! Det gäller verkligen att kunna se på möbeln vad som går att göra av den - och sen kunna genomföra det också! Det blev verkligen fint. Krya på dig med din förkylning!

Anonym sa...

Skapet er blitt utrolig flott !!
Du er flink til å se hvor fine ting/møbler kan bli med litt maling osv.
Dessuten setter du på så fine beslag - jeg leter her i Norge etter slike fine ringer til å ha på skap/skuffer - uten hell så langt.
Hilsner fra Therese som leser din blogg jevnlig, men som ikke har egen blogg :o)

Tingeltangel sa...

Skåpet blev ju hur fint som helst. Den lilla luckan som gör att men kan se lite av det vackra innehållet är verkligen det där lilla extra. Tänk att du hann allt detta en helg då du var förkyld. Vågar inte tänka på hur effektiv du kan vara då du är frisk.

. sa...

Såååå fint skapet ditt ble!!
Kjempe fin blogg med masse fint er det du har;))
Ha en fortsatt fin Mandag

Spets och snor sa...

Therese: Tack så mycket! Jag är jättenöjd med skåpet. Beslagen kommer från gruvgatan13.se kram

Anonym sa...

Skåpet blev som en dröm. Tänk att det blir så totalt förändrat när det blir vitmålat. Du har verkliget legat i och jobbat hårt. Såg ju skåpet omålat i lördags em!
På onsdag ska vi känna, öppna och titta! Kul.
Kram
Sussie

Nya och gamla ting sa...

ÅÅÅ så fint du har målat! Kul att ha ngt blickfång!

Lilla Blanka sa...

Otroligt vilken skillnad det blev när du målat det!
Jag bestämde mig just för att ta tag i mitt vitrinskåp i furu och måla det vitt :)
Skall spana in dina målartips i målarskolan för att få ett så bra resultat som möjligt...Skall passa på att fota också så man har "före" och "efter" bilder.
Kram!

Linda sa...

Vilket skåp! Det skulle man gärna ha hemma...

Spets och snor sa...

Sussie: Det ska ni få göra! Hm måste börja läsa så jag blir klar med boken... kram Helena

Anonym sa...

Åh va fint! :)

junhe sa...

jättefint !!! jag förstår att dt upptog hela helgen, hoppas du inte fick träningsvärk, ha en bra kväll =)

hemma bäst sa...

jätte fint blev det!! roligt med besticken i glas burken.kram jennie

vinklar o vrår sa...

Jösses vad duktig du varit, hunnit med allt det! Skåpet blev kanonfint och håller med att det är lite kul att ha luckan öppen. Kram / Mia

Sofia Eriksson sa...

Superfint! Jag har själv lagt vantarna på en gammal chiffonje som står och väntar på att bli vitmålad. Syrran skrek rakt ut, för hon gillar fortfarande det trärena och "antikbetsade". Själv funderar jag på att måla mina ca två år gamla mörkmörkbruna vardagsrumsmöbler vita, men njaaa, får väl ge mig själv lite betänketid så att jag inte ångrar allt det vita sedan. :)
Jag gillar din blogg jättemycket, och kikar in här varje dag! Så roligt att se massa bilder på finfin inredning!

Kram, Sofia

Camillas nya hem sa...

Supersnyggt! Jag har en byrå som ska målas vit men jag får inte tummen ur... Tack för inspirationen! Om du lyckades måla ett sånt stort skåp under en helg ska väl amatör-jag klara av en byrå? Hmm. :)

Anonym sa...

Men gud så fint det blev, jag är mållös. Fattar inte varför jag blir så förvånad varje gång jag ser hur fin en möbel ommålad i vitt blir!

Anonym sa...

Åhhh så otroligt vackert det blev !
JÄTTEFINT !
Förstår att du är nöjd !

KRAM EVA

Anonym sa...

Åh, vad fin den blev Helena...
Var ska du nu ställa bordet som stod där??? Kanske sälja det?? Hi,hi...skoja bara.( visst var det det bordet som jag gillar).
Vad du har varit duktig och jobbat på. Nu måste ju jag sätta fart o måla klart min snedklaff i matrummet.
Vi kanske ses 9 i morgon bitti!!!
Kramisar Susanne :0)

Anonym sa...

s�� underbart h�rrdu!!
h�ller sj�lv p� att m�la om f�r glatta livet... hoppas att kunna visa det snart p� bloggen...�lskar f�r �vrigt din h�rliga blogg. bes�ker den ofta....kram

Signes Vind sa...

Vilken förvandling! Man tror inte det är samma möbel.
Det är så bra att du visar så mycket detaljer och målarskolan är kanon! - urbra inlägg.

Mitt hem är min borg sa...

Skåpet är ju otroligt fint.. De e så kul å måla om.. Min äldsta son (och sambon oxå), står alltid som frågetecken när jag börjar karva å slipa och, i deras ögon, förstöra den nya fina ytan.. Ha ha.. Ja de e så mycket dom inte förstår.. =)
Men vi förstår varann.. =)
Ha en kanon kväll!!

Skatan sa...

Bra jobbat! Det blev jättefint. Kul med snabbtorkande färg så man hinner med tre lager på en helg : )

Hej så länge.

Marie sa...

Skåpet blev helt underbart och vad mycket fina saker både på och inuti det.

Skulle inte ha gett dig en kram igår, tror du smittade mig, för idag har jag blivit förkyld.

Ha det bra. Kram från en snorig Marie

Lavendel & Romantik sa...

Det blev ju riktigt snyggt det där..fina beslag från Gruvgatan.../Majsan

Anonym sa...

Kul att läsa alla inlägg. Har varit borta ett tag så jag inte hunnit läsa allt nytt du skrivit. Dina inlägg ploppar upp som små svampar en regning höst - underbart! Hade inte sett filmen med Elliot förut, väldigt gulligt och kul med Eliot som reporter. Och hemmet är ju underbart fint, men det visste jag nästan som redan, för allt du tidigare visat på bloggen är aå underbart fint. Skåpet blev kanon, och jag håller med om att luckan är fin att ha öppen, det blir det där lilla extra.
Krya på dig!
Kramar Camilla Örebro

Engsroom sa...

Skåpet blev kanon fint, härliga bilder som vanligt.Blir som flera säger sugen att måla måst enog köpa färg till helgen.
Ha en bra vecka!
Ella

johanna sa...

Men så fint det blev..Vilket skåp!!!!
kram

LantlivsAnette sa...

Oj oj säger jag bara , vad fint skåpet blev.
Men vilket jobb att måla inuti och allt , men det glömmer man fort eller hur ?
Det är så himla kul att få ta in en ny målad möbel i huset , och få pynta o greja.
Jaa det blev verkligen fint..bra jobbat trots förkylning...
Kram Anette

Tidsmästarinnan sa...

Jag såg skåpet i ditt gamla inlägg men jag kunde aldrig tänka mig att det skulle bli så fint när du hade gått loss på det! Bra jobbat!
Och vilka vackra saker du har fyllt det med. Kram!

inspired and handmade sa...

Det blev jättebra, så fint!! Grattis till en underbar möbel (som inte alls var så fin innan ; ) Kram Veronica.

smultrongården sa...

Jäklar i min lilla låda så snyggt det blev - helt fantastiskt! Jättekul ett se! Grattis till ett superskåp & jobb! Kramar Eva

Anonym sa...

du är ju verkligen så duktig! allt du fixar inspirerar verkigen mig så mycket! jättefint!

Ljuva ro sa...

Men vilket fint skåp!!! Det blir så fin lyster när man målar bara med grundfärg. Brukar använda Beckers snickerislip! Tack för inspirationen, kan jag länka till dig?

Diverselådan! sa...

Kanonfint skåp och vad bra spegeln ovanför passade. Jättebra jobbat!
Kram Annette

sabina sa...

Tack!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Åååh så snyggt det blev......
Det måste ha tagit tid att måla allt det där. Jag har målat en spegelbyrå och tyckte det var mycket...men visst är det värt det.
Kram
Marie

Vi varannan vecka sa...

Vad fint skåpet blev! Verkligen jätte fint!
Kramar Kristin

Anonym sa...

Helt otroligt fint, vad imponerande! Passar som hand i handske hos er, Jätte-jättefint!

MiaMaria sa...

Skåpet är så vackert!
Och allt som du pyntat passar så bra. // Maria

Anonym sa...

Så vackert skåp du har fixat till vännen, verkligen underbart måste jag säga. Passar så bra där hemma hos er också.

Kram Kram
Carina

Magdalena Martin sa...

Jag bara njuuuuuuuuuter! :-D så fiiint!
/Magdalena

Betty sa...

Jättevackert o vad roligt med en lite annorlunda modell.
Kram på dig.

Anonym sa...

Skåpet blev verkligen jättefint!
Tänk vad lite färg kan göra :)

Linneagården sa...

Det blev ju helt underbart fint som vitt & med alla fina saker du har till. Nu är jag riktigt sugen på ett skåp...
Jag undrar vad det är för spont på väggarna? (hyvlad råspont?)
*kram* /madelene

Broarne sa...

Åh vilket fint skåp! Jag blevverkligen MÅLARSUGEN! Jag är färskblggare, ny alltså på temat Lantlivsstil. Jag har länkat till idn sida, kolla gärna in till mig!
mvh
Annmarie
http://broarne.blogspot.com/

Elzie sa...

Hallå snorkompis! Hoppas du piggnat till lite. På mig sitter det i halsen istället. Men, det går ju över som väl är.
Så fitn skåpet blev. Och videon med sonen har jag totalt missat tidigare. Jättekul att se.
Kram Elzie

Evelinas hus sa...

Vilket härligt snyggt skåp. Massa fina bilder.
Ha en bra dag.
Caroline

Moodboardwithflowers sa...

har en lykta i min blogg som jag tror skulle passa hemma hos dig!

Tanjis sa...

Vilket fint skåp!:)
Jag letade just efter målartips och fick upp din sida. Jättekul att läsa och titta runt! Mycket fina saker.

Jag har en fråga................
Jag har precis målat om en byrå ( i vitt). Jag undrar bara om du har något tips på hur man ska göra om några lådor blivit lite tröga????
Jag har slipat och inte ens målat på vissa ställen där lådan "glider" mot byrån men det blir ändå lite trögt.
Hoppas att du har något bra tips då du är lite utan en expert!

Mvh Tanja

Anonym sa...

Gud så fint!
Du har ett jättefint hem, jag är GRÖÖN av avund!