måndag 15 januari 2007

Välkommen in till mig - idag får ni se mitt bibliotek

Idag är det dags för biblioteket. Rummet fungerar som ett sällskapsrum där vi spelar spel med vänner, sitter och pratar och förstås läser sagor för barnen. Kom in och mys du med...

I mitt hem är beige en färgklick och då förstår ni att jag tycker det är väldigt mycket färg på bokryggar. Biblioteket har varit min akilleshäl tills jag kom på idén med att hänga skira skynken för varje sektion i bokhyllan. Innan provade jag till och med att vända alla böckerna med ryggen inåt så att det vita pappret kom fram... men hallå det finns faktiskt en gräns även för mig när det gäller "allt för skönheten". Hur skulle man då kunna hitta den bok man söker? Det finns en liten smula praktisk sida även hos mig, bara liten...

I bakgrunden syns min sambos "spritskåp"som är hans ögonsten. Vi målade om ett kläskåp i ek i den vanliga modellen äpplet, skåpen blev väldigt fint. Jag gick på många auktioner i somras då jag sökte efter det perfekta praktiska spritskåpet, min sambo tyckte det var bra att jag letade efter något som han ville ha för en gångs skull. Det inkluderade väl även 20 andra föremål som bara "slank med", jag låter han tro att det för spritskåpet jag var på auktion. "Visst är det bra att jag hittade ett så bra och praktiskt skåp till dig älskling" säger jag och myser över ännu ett vitmålat vackert skåp. "Jättebra" säger han.


Jag har ersatt glaset på dörren med hönsnät och lagt böcker på översta hyllan för att få känslan att det kanske är ett bokskåp och inte ett... ja ni vet ju SPRITSKÅP.

Vad sägs om den romantiska blibliotekspallen? Den använder jag för att nå upp till översta bokhyllan... nej det gör jag inte för så högt i tak har vi inte. Men visst är den vacker! Ovanpå ett av trappstegen ligger en bokpress med en gammal bok i.



En fransk lilja, kviltade kuddfodral, färska blommor och ett vackert bokband med bokstöd.


Bläckhorn, krucifix, brevställ och foton. Detaljer är viktiga för att få den rätta känslan i mitt bibliotek.


I soffan finns det gott om kuddar att mysa med... Tack för idag. Jag tror att nästa rum blir vårat badrum, hm jag har inte riktigt bestämt mig... Fortsättning följer.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj oj! Du är min nya favoritblogg!!! Du har så fint, jag är stum! Jag ser fram emot att få se ditt vardagsrum!

Anonym sa...

Jag glömde att fråga dig var du köpt den fina pallen? Den var verkligen underbar!

Vintage House sa...

Lika härligt som alla andra rum.. Du är verkligen duktig..
Många kramar
Sandra

Spets och snor sa...

Pallen är köpt på blomsterriket i Borlänge. De hade köpt in gamla pallar för att hämta varor i hyllan. Du skulle nu byta ut dem. Jag tror att det finns nytillverkade också att köpa. Fråga blomsterriket. Lycka till!

Anonym sa...

Vilket underbart hem Spännande att se resten av det

Sofie sa...

Vad mycket vackra saker du har samlat på dig. Ljuvligt! Idén med gardiner över bokhyllan ska jag sno någon gång, det var ju jättesmart. Hit kommer jag tillbaka!

hulukvarn sa...

Min sambo har också ett spritskåp som han är mycket stolt över. Hur gick du till väga när du målade ert för bästa möjliga resultat?

mvh Hanna

Anonym sa...

Jøss!!! JØSS!!! WOW så fint du har det! :)

Mia sa...

For noen nydelige bilder du viser fra hjemmet ditt! Dette var gøy å se (er veldig svak for "hjemme hos-bilder"). Og herlig navn i bloggen din! Velkommen skal du være innen bloggverden. Alltid koselig med nye blogger.

Spets och snor sa...

Vi sprutmålade skåpet med kompressor och färgspruta. Det var det första vi provat det på. Det är bra på stora släta ytor där det är lätt att få rinningar. Det var min sambos idé, jag är inte lika knusslig, lite penseldrag är charmigt...

Anonym sa...

U*N*D*E*R*B*A*R*T!!! Jag är förälskad i ditt hem! Vill du komma hem till mig också (till Finland:) och inreda här också;) Skämt åsido, det är ett alldeles fantastiskt vackert hem ni har!

Måste fråga om ditt skrivbord? Är det också ett gammalt du hittat och målat om? Har själv några saker jag borde måla om... skulle gärna maila dig för tips sen när det är dags. Är lite novis på det...

Ha det gott!
~Camilla

Spets och snor sa...

Skrivbordet är arvegods från min mamma. Modellen är ganska vanlig i Sverige så ett sånt borde gå att få tag i. Du får gärna maila mig när motivationen faller på...

helenaochgoran@telia.com

Anonym sa...

Vill se mer, mer, mer...
Hemtrevligt och mycket vackra dekorationer! Precis i min smak & har letat efter såna här mysiga bloggar! Du är numera en av mina favoriter =)
På återseende!

elin1976 sa...

Hei

ååå hvilken fin blogg du har.
Her kommer jeg igjen.
Ha en flott og trivelig kveld:o)
Ps. Jeg linker din blogg

Anonym sa...

Du har en så fin blogg, med vackra bilder från ditt fina vita hem! :-)Jag ser fram emot att se resten av ditt hus.

Anonym sa...

For et drømmehjem du har! Alle rom er jo like fine!

Lurt å gå på auksjon under dekket av å finne et sprit skap, er visst flere som kunne brukt den unskyldningen ;)

Gleder meg allerede til neste rom!

Anonym sa...

Åh, så lust och fint!!

Anonym sa...

Tack, Helena för svar! Hör av mig när motivationen faller på.

Ser fram emot att se mera av dina vackra bilder;)

Ha en bra dag!
~Camilla~

Anonym sa...

Vilket fantastiskt hem ni har!!! Tack för att du delar med dig! Jag har länkat till dig- hoppas att det är ok.

Anonym sa...

Du har verkligen känsla för detaljer och det blev väldigt fint med det skira tyget framför bokhyllan! :-)

Mors værelse sa...

Velkommen til bloggverden!! Et utrolig hjem du har;jeg venter spent på flere rom.....

Spets och snor sa...

Hej!
Det är jätteroligt att ni länkar till mig! Jag är glad om så många som möjligt gör det...

Anonym sa...

Oj! Biblioteket var lika vackert som ditt matrum och kök! Himla smart med bok/spritskåpet och de skira gardinerna för bokhyllorna! Vitt och vackert!

Anonym sa...

Stolene er ikke gamle, men nye. Jeg kjøpte de i fjor vår hos
www.vakrehjeminterior.no

Finnes sikkert forhandeler i Sverige også, tror de kom fra Frankrike...

Har planer om å sy hvitt løst trekk til dem også, men er ikke kommet så langt enda :)

Anonym sa...

Guuuud, vilket underbart hem!!! Jag bara längtar efter att få se resten! Vi håller just nu på med vår "fin" hall, det blir såklart vitt!!

Tack för en underbar hemsida, mig kommer du få många besök av!!
/Linda

Anonym sa...

Hej mamman! Jag har en EXAKT likadan kristallkrona som du har. Var har du hittat din? Min är ärvd. Jättefin och rolig blogg, jag ska länka från mitt kafferep som du såklart är inbjuden till.

Lykke sa...

wow vilken sida! underbar. Precis som Jenny är jag nyfiken på bibliotekspallen. Var har du hittat den?

Spets och snor sa...

Kolla lite längre upp så har jag svarat på pallen...

Spets och snor sa...

Ewa: Jag har missat att svara på din kommentar... Kristallkronan är köpt av en antikhandlare för några år sedan, har ingen bakgrund tyvärr om kronan... Det är härlig, kul att du också har en!